Mikropoświadczenia cyfrowe innowacyjnym kierunkiem rozwoju szkolnictwa wyższego

Termin szkolenia: 08.11.2024 - ONLINE (platforma clickmeeting)
Godziny szkolenia: 09.00-14.00
Cena szkolenia za jedną osobę: 830,00 zł + VAT 23%
(zw. z podatku VAT w przypadku gdy szkolenie finansowane będzie ze środków publicznych)

Szkolenie kierowane jest:

Zarówno do pracowników funkcyjnych, jak i administracyjnych zatrudnionych w uczelniach wyższych w szerokorozumianym obszarze organizacji dydaktyki czy zapewnienia jakości kształcenia oraz do nauczycieli akademickich odpowiedzialnych za opracowanie standardów funkcjonowania kształcenia w formule mikropoświadczeń cyfrowych.

Zakres przedmiotowy szkolenia:

Obejmuje zagadnienia formalno-prawne i dobre praktyki w uczelniach wyższych w zakresie opracowania akademickich standardów stosowania mikropoświadczeń cyfrowych (micro-credential) potwierdzających zdobycie konkretnej wiedzy, umiejętności i kompetencji w ramach tzw. krótkich form edukacyjnych, które odpowiadają na potrzeby społeczne, osobiste i kulturowe oraz na potrzeby rynku pracy, zgodnie z zaleceniami Rady Unii Europejskiej z dnia 16 czerwca 2022 r. w sprawie europejskiego podejścia do mikropoświadczeń na potrzeby uczenia się przez całe życie i zatrudnialności. W związku z powyższym tematyka szkolenia odpowiada na potrzeby dydaktyki akademickiej w kontekście sformułowania rekomendacji wdrożeniowych i określenia stosownych procedur oraz założeń metodyczno-systemowych dla certyfikowania krótkich form dydaktycznych, jako narzędzia elastycznych ścieżek kształcenia w procesie uczenia się przez całe życie.

Materiały szkoleniowe:

Jako opracowanie autorskie stanowią kompendium specjalistycznej wiedzy merytorycznej w połączeniu z najlepszymi praktykami i praktycznymi wskazówkami w zakresie opracowania akademickich standardów stosowania mikropoświadczeń cyfrowych w dydaktyce akademickiej. Ze względu na fakt nowatorskiego i kompleksowego ujęcia tematycznego zakresu przedmiotowego szkolenia, posłużą uczestnikom w codziennej pracy w przedmiotowym zakresie w środowisku akademickim.

Program szkolenia:

I blok szkoleniowy w formie wykładowej
Godz. 09.00-12.30

1. Podstawy regulacji uwarunkowań formalno—prawnych uznawania efektów uczenia się w ramach mikropoświadczeń cyfrowych:
a) Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. — Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
b) Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 16 czerwca 2022 r. w sprawie europejskiego podejścia do mikropoświadczeń na potrzeby uczenia się przez całe życie i zatrudnialności oraz potwierdzania kompetencji w celu wydawania mikropoświadczeń;
c) Komunikat Komisji Europejskiej w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r.;
d) Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych.

2. Mikropoświadczenia jako dokumenty potwierdzające ukończenie tzw. krótkich form edukacyjnych w krajowym systemie szkolnictwa wyższego i nauki:
a) czym są mikropoświadczenia, jak działają i gdzie jest dla nich miejsce w uczelni ?
b) wprowadzenie w przedmiocie upowszechnienia się krótkich form edukacyjnych oraz mikropoświadczeń jako dokumentów potwierdzających ich ukończenie — perspektywa krajowa i zagraniczna;
c) wytyczne MNiSW w zakresie stosowania mikropoświadczeń w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki;
d) dobre praktyki, wytyczne i standaryzacja zasad stosowania mikropoświadczeń ułatwiających ich wykorzystywanie w celach prowadzenia kształcenia, wspierania samodzielnego uczenia się i potwierdzania efektów uczenia się;
e) zalecenia ws. mikropoświadczeń tj. standardowe europejskie elementy opisu mikropoświadczenia;
f) doświadczenia związane z opracowywaniem i wydawaniem mikropoświadczeń zgodne z unijnym standardem Europass.

3. Dobra praktyka wdrożeniowa mikropoświadczeń — czyli o tym jak na gruncie szkoły wyższej unormować korzystanie z mikropoświadczeń w procesie kształcenia ?
a) wewnętrzne akty normatywne — wzór zarządzenia rektora w sprawie ogólnych zasad prowadzenia innych form kształcenia kończących się wydaniem mikropoświadczenia;
— podstawowe definicje, określenia i pojęcia;
— uruchomienie lub likwidacja tzw. innej formy kształcenia kończącej się wydaniem mikropoświadczenia;
— elementy programu tzw. innej formy kształcenia umożliwiającego uzyskanie mikropoświadczenia;
— organizacja tzw. innej formy kształcenia i nadzór nad funkcjonowaniem jej prawidłowego przebiegu;
— wydawanie dokumentów potwierdzających ukończenie tzw. innej formy kształcenia;
— wzór mikropoświadczenia i sposób jego wydawania.
b) powołanie zespołu ds. mikropoświadczeń oraz zakres jego prac:
— zadania i działalność zespołu;
— opracowanie projektu uczelnianych regulacji prawnych dotyczących mikropoświadczeń;
— analiza aktualnych potrzeb w zakresie rozwoju krótkich form kształcenia;
— przygotowanie koncepcji kształcenia w formule mikropoświadczeń;
— opracowanie założeń metodyczno-systemowych dla certyfikowania krótkich form kształcenia;
— partnerska współpraca z instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego.
c) opracowanie wzorów ankiet przedmiotowego badania potrzeb edukacyjnych potencjalnych grup docelowych tj. interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.

4. W jaki sposób na mikropoświadczeniach mogą skorzystać uczelnie — spojrzenie z perspektywy:
a) szansy innowacyjnego rozwoju;
b) dynamizacji w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku;
c) realizacji trzeciej misji uczelni;
d) promocji i kreowania wizerunku;
e) budowania rozpoznawalności i silnej marki w sektorze biznesu oraz w otoczeniu społeczno-gospodarczym;
f) nadążania za zmianami i światowymi trendami w zakresie elastyczniejszego dostępu do wiedzy;
g) usprawnienia procesu uznawania efektów uczenia;
h) remedium na skutki niżu demograficznego;
i) możliwości wypełnienia pensum nauczycielom akademickim w obliczu zmniejszającej się liczby studentów;
j) dodatkowych źródeł dochodu w przypadku kursów i szkoleń odpłatnych.

5. Wyzwania związane z implementacją do praktyki uczelni zastosowań dla mikropoświadczeń:

5.1) uwarunkowania zewnętrzne:
a) problematyka ram prawnych i systemowych w przedmiocie realizacji działań związanych z mikropoświadczeniami;
b) sposoby opisywania mikropoświadczeń językiem rynku zorientowanym na klienta;
c) uznawalność mikropoświadczeń na rynku pracy w otoczeniu społeczno-gospodarczym;
d) określenie potencjalnych interesariuszy zewnętrznych;
e) brak w społeczeństwie świadomości o korzyściach, jakie wiążą się z posiadaniem mikropoświadczeń.

5.2) uwarunkowania wewnętrzne i potencjał uczelni:
a) kwestie finansowania i kosztochłonność wdrożenia mikropoświadczeń;
b) gotowość i możliwości zaangażowania zasobów kadrowych tj. akademików i pracowników administracyjnych;
c) standaryzacja opisu efektów kształcenia i zapewnienie certyfikowanej jakości mikropoświadczeń;
d) zaplecze infrastrukturalno-informatyczne oraz organizacyjne do wydawania mikropoświadczeń;
e) określenie potencjalnych interesariuszy wewnętrznych.

Przerwa
Godz. 12.30-13.00

II blok szkoleniowy w formie dyskusyjnej (sesja pytań i odpowiedzi eksperckich - Q&A),
godz. 13.00-14.00


Prelegent:
dr Wojciech Majkowski



Co zapewniamy:
- materiały szkoleniowe
- wyspecjalizowaną kadrę
- liczebność grupy dostosowaną do specyfiki tematu szkolenia
- laminowane certyfikaty przesłane pocztą tradycyjną

WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY