Termin szkolenia: wkrótce
Miejsce szkolenia: Warszawa
Godziny szkolenia: 10.00- 16.00
Cena szkolenia za jedną osobę: 780,00 zł netto (brutto w przypadku gdy szkolenie finansowane będzie ze środków publicznych)
Program szkolenia:
Szkolenie prowadzone w formule wykładowej z elementami moderowanego warsztatu praktycznego (praca zespołowa w podziale na grupy) stawia za cel, zarówno omówienie aspektów formalno-prawnych programowych zagadnień tematycznych, jak również wskazanie zastosowań dobrych praktyk związanych z przygotowaniem kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim do ewaluacji jakości kształcenia, przeprowadzanej w ramach oceny programowej oraz kompleksowej przez Polską Komisję Akredytacyjną. Tematyka szkolenia, kompleksowo wpisuje się w obszar szczegółowych wskaźników stopnia spełnienia standardów jakości kształcenia, w wymiarze całościowego cyklu kształcenia oraz jego rezultatów - od fazy projektowania koncepcji kształcenia poprzez wnioskowanie o utworzenie nowego kierunku studiów, przez realizację i doskonalenie programu studiów, w tym weryfikację procesu prowadzącego do uzyskania przedmiotowych i kierunkowych efektów uczenia się, aż po etap dyplomowania seminarzystów-dyplomantów. Ponadto, zakres przedmiotowy problematyki szkoleniowej obejmuje nowe regulacje prawne na gruncie Ustawy 2.0 dotyczące m.in. zasad przyznawania Certyfikatów Doskonałości Kształcenia czy opracowania i konstrukcji programu studiów. Myśl przewodnia szkolenia oscyluje wokół następujących osi priorytetowych związanych z ewaluacją jakości kształcenia:
1. Regulacje prawne w zakresie przeprowadzania ewaluacji jakości kształcenia (ustawy; akty wykonawcze – rozporządzenia; statut i uchwały Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz wewnętrzne akty normatywne uczelni – uchwały; zarządzenia; pisma okólne; regulaminy; księga procedur; instrukcje; wytyczne; wzory; schematy).
2. Normy i wytyczne dotyczące zapewnienia jakości kształcenia w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego (ESG 2015) - charakterystyka analityczno-porównawcza (zestawienie tabelaryczne) w stosunku do ustawowych regulacji krajowych oraz postanowień Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
3. Postępowanie oceniające, w tym zasady i tryb przeprowadzania wizytacji wg planu ramowego oraz zasady doboru kierunków studiów do cyklicznej oceny programowej.
4. Przygotowanie raportu samooceny, w tym:
a) rola i cel przygotowania raportu samooceny;
b) struktura raportu i załączniki oraz nowe elementy składowe;
c) samoocena uczelni w zakresie stopnia spełnienia szczegółowych kryteriów jakościowych oceny programowej;
d) obowiązek publikacji raportu samooceny.
5. Moderowany warsztat praktyczny (praca w podziale na grupy), w tym:
a) wskaźniki (reguły i wymagania) spełnienia standardów jakości kształcenia oceny programowej;
b) karty spełnienia standardów jakości kształcenia;
c) charakterystyka katalogu dobrych praktyk w zakresie stopnia spełnienia szczegółowych kryteriów oceny programowej;
d) charakterystyka katalogu najczęściej popełnianych błędów, uchybień i niezgodności oraz zastrzeżeń w zakresie stopnia spełnienia szczegółowych kryteriów oceny programowej.
6. Raport zespołu oceniającego oraz stanowisko uczelni w odpowiedzi na raport, w tym:
a) Opis spełnienia szczegółowych kryteriów oceny programowej i standardów jakości kształcenia;
b) Analiza stanu faktycznego i ocena spełnienia kryterium, w tym uzasadnienie i zalecenia.
7. Warunki wydawania oceny programowej, w tym:
a) konsekwencje wydania negatywnej oceny jakości kształcenia na kierunku studiów;
b) procedura i tryb składania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w zakresie uchwały dotyczącej wydania oceny programowej;
c) obowiązki sprawozdawcze w Systemie POL-on w zakresie oceny programowej.
8. Zasady przyznawania Certyfikatów Doskonałości Kształcenia stanowiących potwierdzenie osiągnięcia wyróżniającego poziomu kształcenia na kierunku studiów, w tym:
a) kategorie certyfikatów;
b) wymogi stawiane rozwiązaniom uznawanym za dobre praktyki stanowiącym potwierdzenie osiągnięcia wyróżniającego poziomu kształcenia na kierunku studiów;
c) warunki i kryteria przyznawania certyfikatów.
9. Kryteria i tryb przeprowadzania oceny kompleksowej, w tym:
a) warunki formalne złożenia wniosku w sprawie przeprowadzenia oceny kompleksowej;
b) ocena skuteczności działań na rzecz zapewniania jakości kształcenia;
c) konsekwencje odmowy wydania pozytywnej oceny kompleksowej;
d) procedura i tryb składania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w zakresie uchwały dotyczącej wydania oceny kompleksowej;
e) obowiązki sprawozdawcze w Systemie POL-on w zakresie oceny kompleksowej.
10. Dyskusja, podsumowanie i wnioski końcowe oraz konsultacje indywidualne.
Prelegent:
dr Wojciech Majkowski
Co zapewniamy:
- materiały szkoleniowe w wersji papierowej
- wyspecjalizowaną kadrę
- certyfikaty
- serwis obiadowy oraz całodzienny serwis kawowy
WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Formularz należy przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.